Valtatie 11:llä Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa. Rakenteilla oleva uusi silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen. Kyseessä on tiettävästi pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus.
Paalut koostuvat 12–14 metrin mittaisista, 1000 millimetrin halkaisijan teräsputkista, jotka on hitsattu yhteen työmaalla. Erityishaastetta tuo pehmeä ja suistoinen maaperä sekä paalujen odotettua suurempi pituus – nämä tekijät ovat kasvattaneet työn haastetta huomattavasti.
– Alun perin pisimpien kitkapaalujen suunniteltiin olevan 60–70 metrin pituisia, mutta lopullinen kantavuus löytyi vasta huomattavasti syvemmältä. Pisimpään paaluun lyöntejä kertyi jopa huimat 57 622 kpl. Näin syvälle paaluttaminen vaatii toiminta varmaa ja järeää kalustoa sekä korkeatasoista ammattitaitoa, jota löytyy vain harvalta Suomessa, kertoo KFS Finlandin paalutustyönjohtaja Henry Vuorma.
Paalujen kasvaneet mitat ovat edellyttäneet myös työmenetelmien uudelleenarviointia ja tarkkaa suunnittelua siitä, miten paalut saadaan lyötyä tehokkaasti, työturvallisesti ja laatua kunnioittaen, sekä myöhemmin betonoitua lopulliseen syvyyteen. Kaikesta huolimatta paalutus on onnistunut ja vaaditut kantavuudet on saavutettu.
– Eniten kuormitettavat paalut on nyt lyöty kovaan pohjaan asti ja kantavuusmittauksissa saavutettiin jopa 19 MN:n kantavuus. Se kertoo, että paalut täyttävät 16 MN:n kantavuusvaatimukset erinomaisesti, Vuorma jatkaa.

Koiviston uusi silta tulee olemaan 130 metriä pitkä ja 15,3 metriä leveä liittorakenteinen, jatkuva teräksinen palkkisilta. Paalutustyöt alkoivat maaliskuussa 2025 teräsbetonipaaluilla, joita seurasi suurlyöntipaalutus. Tähän mennessä työmaalla on paalutettu jo yhteensä 4,5 kilometriä teräsbetonipaalua.
Koiviston sillan jälkeen KFS jatkaa paalutustöitä urakkaan kuuluvalla Pikkuhaaran sillalla, jossa käytetään hieman lyhyempiä paaluja. Sekä Koiviston että Pikkuhaaran sillat on rakennettu 1950-luvulla eivätkä ne enää täytä nykyisiä kantavuus- ja turvallisuusvaatimuksia. Uusien siltojen rakentaminen on tärkeää liikenneturvallisuuden ja nykystandardien täyttämiseksi, ja niiden perustukset tehdään kestävällä tavalla – paaluttamalla ne syvälle kantavaan maaperään.
Urakan rakennuttajana on Väylävirasto ja päätoteuttajana Kreate Oy. Paalutusurakoitsijana KFS Finland Oy.

