
Toteutimme haastavissa olosuhteissa settiseinän rakentamisen Tampereen henkilöratapihan uudelle vaunuhuoltoalueelle. Ratkaisumme mahdollisti louhintatöiden turvallisen suorittamisen estämällä maamassojen liikkeen louhittavan kallion yläpuolella.
Tampereella Naistenlahden alueella on rakenteilla uusi vaunuhuoltoalue osana Tampereen henkilöratapihan uudistushanketta. Hankkeen louhintatyöt etenivät kesän ja syksyn 2025 aikana ja alueelta louhittiin yhteensä noin 8 000 kuutiometriä kalliota. Lisähaastetta työskentelyyn toi töiden suorittaminen tiiviissä kaupunkiympäristössä ja ylempänä rinteessä sijaitsevat asuinrakennukset.
Settiseinä rakennettiin louhittavan kallion yläpuolella olevien maamassojen tukemiseksi louhintatöiden aikana. Paalutuskoneena käytettiin KFS:n kauko-ohjattavaa poravaunua, jolla porattiin paalut porattiin kallioon. Settiseinän rakentamisessa tuli huomioida tulevan louhinnan aiheuttamat tärinät ja varmistaa, että paalut ovat riittävän syvällä kalliossa.
Louhinnan aikaiset räjäytykset tehtiin pienillä panoskoilla, ja työvaiheet aikataulutettiin tarkasti junaliikenteen ja Ratapihankadun liikenteen ehdoilla. Turvallisuus ja ympäristövaikutusten hallinta olivat avainasemassa koko hankkeen ajan.
Kokonaisuudessaan projekti on erinomainen esimerkki siitä, kuinka monialainen yhteistyö ja huolellinen tekninen suunnittelu mahdollistavat turvallisen ja kestävän ratainfran rakentamisen keskellä tiivistä kaupunkiympäristöä.
Naistenlahden raiteiston työt ovat osa mittavaa Tampereen henkilöratapiha-hanketta, joka toteutetaan allianssimallilla Kreaten ja Väyläviraston yhteistyönä. Valmistuessaan hanke muuttaa merkittävästi Tampereen rautatieaseman aluetta ja parantaa junaliikenteen sujuvuutta koko Suomessa.
